Isnin, 27 April 2009

Darjah Yang Tinggi Kepada Pejuang Islam

Firman Allah Ta'ala :
(Wahai Orang-orang beriman, Jika kamu menolong Allah, Allah akan menolong kamu, Dia pasti menetapkan tumit-tumit kamu)
Inilah ayat yang menjelaskan pertolongan Allah kepada sesiapa yang berjuang meninggikan agama Allah. Allah akan menolong pejuang-Nya dengan meneguhkan kaki-kaki mereka dalam perjuangan Islam, sehingga mereka mati dengan perjuangan ini. Marilah sama-sama kita meneruskan usaha-usaha menolong agama Allah, agar kita terus layak mendapat kelebihan-kelebihan sebagai pejuang Islam yang dijanjikan Allah. Firman Allah dalam surah Taubah ayat 20
الذين ءامنوا وهاجروا وجاهدوا في سبيل الله بأموالكم وأنفسكم أعظم درجة عند الله واولئك هم الفائزون
(Sesungguhnya) orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad pada jalan Allah dengan harta benda dan jiwa mereka adalah lebih besar dan tinggi darjatnya di sisi Allah (daripada orang-orang yang hanya memberi minum orang-orang Haji dan orang yang memakmurkan masjid sahaja) dan mereka itulah orang-orang yang berjaya.
Dalam ayat ini Allah menyatakan 3 golongan yang berjaya dengan mendapat setinggi-tinggi darjat iaitu (1) Orang2 yang beriman (2) Orang2 yang berhijrah, dan (3) Orang2 yang berjihad. Inilah golongan yang mendapat kejayaan, kejayaan di dunia dan di akhirat. Semoga kita terus berada di jalan da'wah ini. ALLAHUAKBAR.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan